Zatuhlá regulace TDi

Projev závady:

Ztráta výkonu, špatná odezva v nízkých otáčkách, auto padá do nouze.

Příčiny:

Nefunkční systém naklápění lopatek VNT, buď z důvodu vadného pohonu, tzv. actuátoru a nebo z důvodu zanesení samotného mechanismu variabilní geometrie lopatek. Častá příčina vzniku celého problému je třeba jen banální absence spodního krytu pod motorem. Na turbo se neustále dostává voda a pohon zcela "vyhnije". Na obrázku je extrémní příklad, kdy se pohon rozpadl. Další možností je třeba nevhodný režim pro takový motor, kdy se v mechanismu regulace usazují saze, až se znehybní. Krátké trasy, nevhodný chiptuning apod.

.Actuator

Způsoby odstranění:

Mnoho servisů nabízí vyčištění dmychadla různými způsoby, ale my z praxe víme, že málokdy je taková operace ku prospěchu věci a proto takovou službu nenabízíme. Jednak proto, že pokud auto už nějakou dobu jezdilo s touto závadou, tak to znamená, že už má nějaké kilometry a turbo obvykle už má alespoň malou axiální vůli. Vzhledem k tomu, kolik si mechanik řekne za demontáž, následnou montáž a vyčištění regulace je to celé nesmysl. Už jen z důvodu, že se mu obvykle nepodaří turbo správně nastavit, protože to složí tak jak to rozebral a vůbec nepřemýšlí nad tím, jak princi VNT regulace přesný, totiž i malá vůle v šroubech držáku pohonu může způsobit nesnáze. Turbo má velký regulační překmit nebo dofukuje pozdě. Nicméně do nouze už nepadá, takže závada byla odstraněna, jenom teď trochu víc píská... je totiž zhola nemožné takové turbodmychadlo rozebrat bez "násilí" a tedy tak, aby nedošlo ke kontaktu rotoru se skříní turbíny. (Krásně viditelné při pokusu vyvážit takovou hřídel.) Litinová část totiž je precizně zarezlá a ložisková skříň v potrubí drží jako přivařená. V cca 50% případů je nutné potrubí nahřát autogenem aby vůbec šlo rozebrat. Mechanik to pravděpodobně rozebere, protože do toho tím kladivem prostě víc bouchne. Navíc takové čištění nemá dlouhodobý účinek, protože vyčištěná regulace sice běhá, ale hřídelky jednotlivých lopatek jsou již zanesené sazemi, které už odtud nikdo nedostane a pokud ano, např. ultrazvukem, tak za odměnu vznikne vůle a tím dřív se zase zanesou. Navíc velice často bývá příčinou nepatrný únik oleje na straně turbíny, který se neustále "napéká" v podobě karbonu v celém VNT mechanismu a tedy původní příčina problému se stejně neodstraní. Ať tak či onak je to polovičatá práce o kterou my nestojíme a doporučujeme kompletní repas, vyvážení a seřízení tak, jak se to má dělat. 

Chybové kódy:

regulační mez nedosažena, regulační mez přesažena/překročena, 17964 regulace plnícího tlaku-mez regulace nedosažena, 17964 - mez regulace nedosažena, 17965 - mez regulace překročena, apod.

Kterých aut se to týká?

Tento problém se týká prakticky všech motorů TDi s variabilní regulací 1.9TDi, 2.0TDi a dokonce ani motory 2.5TDi nejsou výjimkou. Škoda Octavia Fabia Roomster Superb Yeti Citigo, Audi A3 A4 A6 A8 Allroad, Volkswagen VW Beatle Bora CaddyEos Fox Golf Crafter Jetta LT Lupo Passat Phaeton Polo Sharan Tiguan Touareg Touran Transporter Multivan Vento UP, Seat Alhambra Altea Arosa Cordoba Ibiza Inca Leon Toledo, Ford Galaxy. Turba VNT15 VNT20 GT1749V GT1749VA GT1749VB GT2052V GT2252V a jiné.

 

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.