Problémy s motory 1.6HDi/TDCi nejsou pouhý mýtus - prosíme číst před montáží!
Pohonná jednotka 1.6HDi/TDCi/DI koncernu PSA je velice rozšířena napříč celým automobilovým průmyslem. Objevuje se u vozů Citroën, Ford, Mazda, MINI, Peugeot a Volvo ve výkonnostních řadách 55, 66, 68, 74, 80 a 81KW. Tyto motory jsou osazovány turbodmychadly výrobce Garrett 753420 a nebo Mitsubishi 49173-0750x.
Problémy tohoto motoru a turbodmychadel na něm provozovaných, spočívají především v používání olejů typu "longlife", které jsou zde nadměrně teplotně namáhány. V jejich dlouhých výměnných intervalech a hlavně ve způsobu připojení výstupu tlakového oleje pro mazání dmychadla. Olej určený pro mazání dmychadla zcela záměrně prochází přes nerezové sítko, umístěné v průtokovém šroubu se světlostí pár mm2. Tímto je turbodmychadlo již na novém motoru předurčeno k životnosti většinou do 200.000Km a to bez rozdílu jedná-li se o Garrett nebo Mitsubishi. U těchto motorů je nevyhnutelně nutné, vždy před výměnou dmychadla zcela dodržet předepsaný technologický postup jak výrobců turbodmychadel, tak výrobce motoru.
1, výplach motoru - ZDE pro turbodmychadla Garrett nebo ZDE pro turbodmychadla Mitsubishi
2, následně demontovat olejovou vanu, zkontrolovat množství usazenin
3, vyměnit sací koš olejového čerpadla, v případě potřeby i čerpadlo
4, vyměnit vedení oleje, včetně průtokových šroubů a tedy i sítka.
5, ověřit správnou funkci mazání
Bohužel se velice často setkáváme s reklamacemi těchto dmychadel, které nemůžeme žádným způsobem ovlivnit a tak jako naše snaha předejít těmto problémům, vznikl tento dokument. Typický příklad nesprávné montáže je, když nám zákazník turbo vrátí po pár dnech se slovy "udělali jsme všechno" a turbo má buď velkou vůli, nebo prasklou hřídel. A to i v případě, že se jedná o velké autoservisy, nezřídka značkové. Bohužel my okamžitě po rozebrání zjistíme, že neudělali vše a že se jedná o obvyklý problém. Rozhodně není v našem zájmu poškozovat zákazníka a vždy nabízíme možnost nové opravy dmychadla se slevou 50%, ale to není ideální řešení ani pro jednu stranu. Není možné uznat reklamaci, kde jsou zcela jasné příčiny poškození nedodržením technologického postupu. Někteří jsou přesvědčeni, že této problematice nerozumíme a nedokážeme posoudit objektivní příčinu, ale mějte na paměti, že každý řemeslník, práci kterou dělá opakovaně, prostě rozumí a tak jako zedník pozná správnou maltu, tak my rozebíráme každý den spoustu dmychadel, která jsou různě poškozena a pokud jde o dmychadla pro tyto motory, tak jsou jejich poškození zcela typická. Počínaje vyhřátou nebo vydřenou hřídelí, často i prasklou, tak zanesenou kompresorovou skříní vrstvou nečistot, která se vytváří tepelnou námahou oleje, který nemá dostatečný průtok. Jsou to opravdu zbytečné nepříjemnosti a my chceme dělat maximum pro oboustrannou spokojenost. Proto prosíme, tento problém nepodceňujte!
Zcela běžné řešení tohoto problému některými mechaniky je, že sítko vyndají. Tím samozřejmě odstraní překážku a do turba se dostává dostatek oleje, ale je potřeba si uvědomit, že mazací trubka je plná usazenin, které nový olej rozpustí. Takové dmychadlo se k nám vrátí o něco později, hřídel není fialová, ale vydřená. Opět se jedná o typický problém, se kterým se setkáváme často.
Další velice důležitý fakt je, že mnoho mechaniků nedokáže správně změřit tlak mazání. Obvyklá praxe je, že připojí manometr na místo turba a spustí motor. Samozřejmě i přes ucpané sítko tlak naměří, protože manometr nemá žádný průtok, ale po připojení dmychadla tlak klesá k nule, protože dmychadlo má odběr. Proto je potřeba měřit tlak před turbem, ale při připojeném mazání na dmychadlo, tzn. za pomoci přípravku. Pokud v takovém případě, se sítkem, na ohřátém motoru ve volnoběhu a při připojeném mazání na dmychadlo, je těsně před dmychadlem správný mazací tlak, nemůže nikdy dojít ke zmiňovanému problému. Další efektivní způsob je změřit průtok za dmychadlem v obdobných podmínkách. Závěrem přidávám pár fotografií pro ilustraci.
Za celý tým Janoušek Motorsport s.r.o. - Jaroslav Janoušek v.r.