Problematika AGR / EGR ventilů

Problematika AGR/EGR ventilů

 

Základním úkolem technologie "AGR" (Auspuff Gas Recirculation), "EGR" (Exhaust Gas Recirculation), a nebo také recirkulace výfukových plynů, je snížit obsah NOx ve spalinách. NOx, tedy oxidy dusíku, vznikají spalováním dusíku přítomného v palivu (palivové NOx) a za vysokých teplot také spalováním dusíku ve spalovacím vzduchu (termické NOx). 

Prvotním problémem, důvodem vzniku a následného rozšíření tohoto systému na především naftové motory, je absence škrtící klapky ve smyslu omezení přívodu vzduchu v některých režimech. U těchto motorů je totiž vzduch nasáván do motoru bez jakéhokoliv omezení (v režimu volnoběhu). Vstřikovaná dávka paliva je nastavována dynamicky řídící jednotkou motoru dle otáček a zátěže (alternátor, kompresor klimatizace apod.). Tím dochází k hoření s vysokým obsahem kyslíku, tedy za vysokých teplot. Způsob, jakým snižuje tento systém teplotu hoření, je směšování nasávaného vzduchu se spalinami. Takto se do spalovacího motoru dostává méně kyslíku a dochází k rapidnímu snížení teploty hoření a tím i ke snížení produkce NOx. Bohužel tento prostý systém má mnoho nedostatků. Hlavním problémem je takové technické řešení / zpracování, které by umožňovalo dlouhodobý bezproblémový chod tohoto zařízení. Typickým problémem je zanášení sazemi, zarůstání karbonem a následná netěsnost. 

Na tento ventil jsou kladeny nejvyšší nároky z hlediska těsnosti, protože odděluje systém výfuku, část mezi válci a turbínou turbodmychadla od systému nasávání spalovacího vzduchu, část mezi dmychadlem turbodmychadla a válci. Z toho vyplývá, že AGR / EGR ventil nemůže být aktivován v okamžiku, kdy je tlak spalin nižší než plnící tlak turbodmychadla. V tom případě by totiž nedošlo k přimíchání spalin do spalovacího vzduchu, ale k úniku spalovacího vzduchu do výfuku. Tím by samozřejmě došlo ke snížení účinnosti spalovacího motoru, zvýšení spotřeby, snížení výkonu a v první řadě k rapidnímu zhoršení produkovaných emisí. 

Z výše uvedeného již víme, že tento systém je možné provozovat pouze v režimu volnoběhu a velmi nízké zátěže. Navíc doba, po kterou je tento systém aktivní je striktně omezena výrobcem a např. u vozu Škoda Fabia 1.9TDi 74KW je nastaven něco okolo jedné minuty. Po tuto velmi krátkou dobu ovšem motor generuje o více než polovinu méně NOx než bez EGR - úžasné. 

Bohužel naše autoservisní praxe jasně ukazuje, že v širším měřítku takovýto systém napáchá za životnost daného automobilu v mnoha případech více škody než užitku. Produkce spalin (včetně NOx) každého motoru v plném nebo částečném zatížení je totiž mnohonásobně vyšší než v režimu volnoběhu. Ušetříme-li několik miligramů NOx tímto systémem v režimu volnoběhu, tak je to stále nesrovnatelné s produkcí NOx plně zatíženého motoru, kdy recirkulace není a ani nemůže být aktivní. O vysoké poruchovosti tohoto systému a složení spalin v případě poruchy není potřeba dále hovořit. Čas od času každý potká černě kouřící automobil, který má minimální výkon a kouří i v režimu téměř bez zátěže. Zde je velká pravděpodobnost závady na systému recirkulace spalin. 

U starších vozů, v mnoha případech docházelo k deaktivaci tohoto systému jejich majiteli zaslepením bypassu mezi sáním a výfukem. Řídící jednotka motoru u novějších vozů (některé vozy plnící normu euro 3 od roku cca 2004, všechny vozy plnící normu euro 4 a vyšší) už nejen ovládá samotný ventil recirkulace spalin, ale už hlídá i průtok nasávaného spalovacího vzduchu na váze vzduchu (MAF - Mass Air Flow sensor) během pracovního cyklu EGR systému (zpětná vazba) a je přesně definován pokles průtoku při otevření bypassu sání-výfuk. Nedojde-li k poklesu průtoku vzduchu v dostatečné míře, je signalizována závada motoru "P0401 Insufficient EGR Flow" nebo "EGR nízký průtok" apod. 

U těchto vozů se systémem řízení motoru euro 3 a vyšších, je tedy nutné deaktivovat recirkulaci spalin a hlavně její zpětnou vazbu přímo v řídící jednotce motoru, která celý proces recirkulace spalin řídí. Po tomto zásahu je teprve možné provést samotné fyzické zaslepení bypassu. Takovou službu samozřejmě nabízíme a můžete si jí objednat v přímo zde.

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení